Antonín Kachlík
(Czech Republic)

Režisér, scenárista a filmový pedagog Antonín Kachlík se narodil v roce 1923 v Kladně. Už během studia na gymnasiu coby levicový intelektuál vstoupil do KSČ. Po maturitě byl za druhé světové války totálně nasazen v nacistickém Německu, ale v roce 1943 se mu podařilo utéct, skrýval se a pracoval pro odboj. Po válce krátce pracoval na ministerstvu informací, zároveň v letech 1945–1946 studoval na Vysoké škole politologické, odkud v šestačtyřicátém přešel na nově založenou FAMU. Vystudoval obor režie a v letech 1950 – 1956 působil jako režisér a dramaturg v Divadle pracujících v Gottwaldově (Zlíně). V šestapadesátém přešel do Prahy na Barrandov k Československému státnímu filmu, kde zpočátku pracoval jako asistent režie a pomocný režisér. V letech 1960–1987 byl již zaměstnán jako samostatný režisér, přičemž v období 1972–1992 vyučoval na FAMU.

Kachlík režijně debutoval v roce 1961 dramatem Červnové dny, příběhem hornického učně a venkovské dívky. Vcelku známa je vojenská komedie Bylo nás deset (1963) o tom, jak si nováčci – aby se nezbláznili – během základní vojenské služby založí hudebně divadelní soubor. Poté přišlo psychologické drama Třiatřicet stříbrných křepelek (1964) s Alenou Vránovou, která v hlavní roli zaměstnané matky dvou dětí, jíž krachuje manželství, v jednom dni bilancuje svůj život – za film dostal režisér stranickou důtku za šíření deziluze. Na konci šedesátých let vznikl Kachlíkův jednoznačně nejlepší film, smutná komedie Já, truchlivý bůh (1969) na námět povídky Milana Kundery.

V normalizovaných sedmdesátkách Kachlík – až na výjimky – pracoval přesně v tom ideovém duchu, jaký se od komunistického režiséra očekával. Době poplatné ódy na Gottwalda (sice točit nechtěl, ale nakonec natočil), bolševické odpovědi na „všechny dobré rodáky“ o „pravdivém ztvárnění“ kolektivizace, či řešení problémů v socialistické výrobě – tyto snímky navzdory neobyčejné statečnosti divákově prakticky nelze dokoukat do konce.

Vzhledem ke své angažovanosti a členství v KSČ byl Kachlík spolustraníky náležitě oceňován. Získal vyznamenání Za vynikající práci, Řád práce, byl laureátem státní ceny Klementa Gottwalda, v roce 1976 byl jmenován zasloužilým umělcem. Byl také předsedou Svazu bojovníků za svobodu a členem Svazu totálně nasazených.

S manželkou Květoslavou, rozenou Houdlovou, má jednu dceru.

Filmography
Červnové dny
1961
Pršelo jim štěstí
1963
Bylo nás deset
1963
Třiatřicet stříbrných křepelek
1964
Smrt za oponou
1966
Já, truchlivý Bůh
1969
Princ Bajaja
1971
My, ztracený holky
1972
Zločin v Modré hvězdě
1973
Jezdec formule risk
1973
Dvacátý devátý
1974
Náš dědek Josef
1976
O moravské zemi
1977
Radost až do rána
1978
Na koho to slovo padne...
1979
Požáry a spáleniště
1980
Kouzelné dobrodružství
1982
Kouzelníkův návrat
1984
O zatoulané princezně
1987

DAFilms.com is powered by Doc Alliance, a creative partnership of 7 key European documentary film festivals. Our aim is to advance the documentary genre, support its diversity and promote quality creative documentary films.

Doc Alliance Members

Sign up to receive regular updates on our film program:

By signing up for the newsletter, I hereby consent to receiving commercial communications by electronic means and to all relevant personal data processing required for the purpose of sending the Doc-Air, z.s. newsletter. I hereby confirm that I have read and familiarized myself with the Principles of Personal Data Processing and that I consent to the text therein. I also hereby acknowledge the rights specified herein, including, without limitation, the right to submit objections against direct marketing techniques.